Saté machine voor JIP

De opdrachtgever

De klant, Leo Bertens, is een gevestigd slager afkomstig van Ranst. Doorheen de jaren gebruikte hij verschillende soorten saté machines, maar geen van deze was optimaal. Er moeten grote en dure lappen vlees gebruikt worden, die samen worden gedrukt om nadien handmatig te doorspiezen met stevige en dure stokjes. De stokjes gaan niet altijd verticaal door het vlees, maar wijken soms af door de pezen. Dit geeft uitval als gevolg, en een mindere rentabiliteit. Het resultaat was een zeer industrieel ogende saté bestaande uit samengedrukt vlees.

De briefing

Leo Bertens zag hier verbeteringsmogelijkheden in. Zijn vraag naar ons was: ontwikkel een satémachine die niet tijdrovend is, waarbij men verse saté’s kan maken met minder dure stokjes, die toch de artisanale look behouden.

Waarom iDNA?

Om het succes van het product te garanderen is een flexibele workflow nodig. Naast het technisch vormgeven moet ook de vraag van de klant en het probleem sterk bestudeerd worden. Dit zijn de sterke punten van iDNA.

Hoe gingen we tewerk?

De klant is de expert. Door Leo heel nauw te betrekken bij het ontwerpproces zijn we heel specifiek oplossingen kunnen gaan zoeken. Aan de hand van observaties hebben we besloten om ook gebruik te maken van “overschot” vlees, de stukjes vlees die overschieten na het maken van steaks. De stukjes vlees worden in kamertjes met een trechtervorm geplaatst, die verticaal op elkaar worden geschoven. Door de stukjes vlees in een trechtervorm te plaatsen, beland het stokje telkens in het midden van het vlees. De stokjes worden naar beneden gewalst met een draaibeweging. Het stokje hoeft daarom niet meer uit dik en duur hout gemaakt te worden. De afstand tussen het vlees kan worden aangepast naar de wil van de klant, waardoor de artisanale look ontstaat. Nadien klapt men het mechanisme open, en liggen er een reeks verse en mooi ogende saté’s klaar.

 

Het resultaat?

We maakten patent tekeningen van het systeem. Deze tekeningen werden gebruikt voor de Europese patentering van het product.  Leo Bertens presenteerde het design aan SMO, een machinebouwer, gespecialiseerd in de voedingsindustrie. Zij zagen potentieel in het product en kocht het patent van Leo Bertens. SMO is het product nu aan het commercialiseren in verschillende versies onder de naam Pintro.